About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Saturday, January 1, 2011

Personality and Learning Styles of Gifted Children

Article 1 : 6 Personality Types of Gifted Children

6 Jenis personaliti kanak-kanak pintar
Ranveig Pada tahun 1988, setelah beberapa tahun menjalankan kerja penyelidikan, George Betts dan Maureen Neihart mengenalpasti 6 jenis keperibadian anak-anak pintar dan berbakat.
Klasifikasi ini berdasarkan pada tingkahlaku, perasaan, dan keperluan khusus dari anak-anak berbakat. Mereka harus diamati, difahami dan ditangani oleh ibubapa, agar anak dapat berkembang dengan baik dan mencapai potensi sepenuhnya.
Kejayaan kanak Berbakat Jenis Kepribadian
Anak-anak ini biasanya berjaya akademik, dan dikenalpasti sebagai berbakat di sekolah. Mereka berprestasi tinggi dan perfeksionis yang mencari persetujuan orang lain. Masalahnya, bagaimanapun, adalah bahawa dengan waktu mereka sering merasa bosan dan mengabdikan usaha minimal untuk mencapai. Di rumah anak-anak berbakat memerlukan kebebasan dan kebebasan memilih, serta waktu untuk kepentingan peribadi, dan pengalaman mengambil risiko.
Cabaran jenis Kepribadian Anak Berbakat
Jenis keperibadian ini termasuk sangat kreatif, tetapi sering frustasi atau bosan, anak-anak berbakat. Mereka mempersoalkan sistem di sekitar mereka dan sering memberontak kerana kemampuan mereka tidak diketahui. Tidak sabar, langsung, dan kompetitif, anak-anak tersebut mempunyai harga diri yang rendah. Mereka memerlukan penerimaan, pemahaman, dan advokasi dari orang tua. kegiatan Keluarga dan contoh positif dari perilaku adalah apa keluarga harus menyediakan bagi anak-anak berbakat tersebut.
Underground Jenis Kepribadian Anak Berbakat
Banyak dari anak-anak tersebut tidak pernah dikenalpasti sebagai berbakat kerana mereka biasanya tenang dan tidak selamat. Mereka sering menyembunyikan bakat mereka, menolak cabaran, dan drop out dari program-program sekolah berbakat kerana rasa malu mereka. Anak-anak berbakat harus disokong di rumah, dan diberi kebebasan untuk memilih dan menghabiskan masa dengan rakan-rakan mereka pada usia yang sama. Idealnya, orang tua harus menyediakan mereka dengan model peranan berbakat pembelajaran seumur hidup.
Anak Putus Sekolah Berbakat Jenis Keperibadian
Anak-anak berbakat marah dan tertekan kerana sistem sekolah tidak mengenali kemampuan mereka, dan tidak memenuhi keperluan khusus mereka pendidikan. Itulah sebabnya mengapa mereka menolak sistem dengan menolak untuk menyelesaikan tugas sekolah atau untuk menghadiri sekolah. Menjadi dianggap rata rata atau di bawah, mereka telah miskin harga diri, yang defensif dan diri kasar. Profesional kaunseling disarankan untuk anak-anak tersebut.
Double-berlabel Anak Berbakat Jenis Kepribadian
Jenis anak berbakat sering tidak diiktiraf kerana anak-anak ini memiliki cacat fizikal, emosi atau belajar. Dewasa gagal untuk melihat bakat kerana sedang fokus pada daerah di mana anak kurang mampu. Orang tua dari anak-anak tersebut harus menyediakan mereka dengan pengakuan atas kemampuan mereka, risiko-mengambil peluang, advokasi, dan aktiviti keluarga untuk mencabar anak. Kaunseling keluarga mungkin juga pilihan yang baik.
Autonomi Anak Berbakat Jenis Kepribadian
Ini adalah anak-anak percaya diri dan bebas yang berjaya akademik, motivasi, berorientasikan tujuan, dan bertanggung jawab. Di rumah, anak-anak berbakat seperti memerlukan sokongan keluarga, advokasi, kegiatan keluarga dan peluang yang berkaitan dengan kepentingan mereka. Mereka harus dibenarkan untuk memiliki teman dari segala usia, dan tidak mempunyai batasan waktu atau ruang.
Setiap subtipe bakat bisa kuat diucapkan dalam satu keperibadian. Pada masa yang sama, gabungan yang mungkin kerana subtipe tidak saling eksklusif. Jadi, seorang anak berbakat atau berbakat boleh mempunyai ciri-ciri lebih dari satu jenis bakat.
Jenis keperibadian boleh berubah seiring dengan waktu anak tumbuh dan berkembang. Oleh kerana itu, orang tua harus memperhatikan anak-anak berbakat mereka dalam rangka untuk memberikan sokongan yang tepat masa dan advokasi.
Jenis keperibadian Autonomi dan sukses seorang anak berbakat biasanya mudah untuk mengenali dan menangani. Pencapaian anak-anak ini tidak dapat diketahui. Mencabar, bawah tanah, ganda diberi label dan putus sekolah keperibadian anak berbakat memerlukan perhatian khusus. Mereka harus diakui seawal mungkin bagi orang tua untuk mengetahui apa yang harus diambil untuk menangani semua keperluan khusus anak-anak tersebut.
Mereka, yang menemukan tulisan ini bermanfaat, juga mungkin tertarik dalam membaca tentang Mengidentifikasi Anak-anak Anak Berbakat. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang kemampuan dan jenis kecerdasan anak-anak berbakat, lihat IQ Ujian untuk Anak Berbakat Anak.

No comments:

Post a Comment