About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Thursday, December 30, 2010

Conceptions of Intelligence

Article 2 : Personal Conceptions of Intelligence and School Achievement

Motivasi dan Pembelajaran
Banyak bukti dalam literatur menunjukkan bagaimana prestasi skolastik bergantung pada respons peningkatan kemampuan kognitif pelajar dan sifat motivasi pembelajaran. Motivasi mempunyai kaitan dengan pembelajaran, kemampuan memahami mata pelajaran, lalu apabila mereka rasa bersifat rendah diri, gaya pemikiran yang negatif, dan kurangnya ketekunan akan menyebabkan mereka menggunakan kapasiti kognitif individu yang rendah bukan hanya untuk mencapai prestasi yang tinggi, tapi untuk proses membina keperibadian. Sekolah, dilihat sebagai bank soalan di mana masa depan pelajar adalah mempengaruhi proses membangunkan harga diri.

Konsep Kecerdasan Diri dan Pencapaian di Sekolah
Secara khusus, ada pandangan menganggap kecerdasan sebagai kualiti yang boleh dipertingkatkan melalui usaha. Mereka juga menetapkan sendiri tujuan berdasarkan keinginan mereka untuk menguasai kemahiran baru, sehingga meningkatkan kecekapan mereka. Selain itu, mereka cenderung untuk mengadaptasikan strategi yang berkesan, mencari tugas mencabar, dan membuat usaha yang lebih besar, yang dilihat di bawah kawalan mereka. Dari sisi lain, ada pandangan menganggap kecerdasan sebagai semacam hadiah yang dianugerahkan kepada individu dan tidak boleh berubah. Mereka cenderung mengadaptasikan tujuan dengan tujuan untuk memastikan penilaian positif dari kemampuan mereka. Mereka melihat usaha sebagai penunjuk kemampuan mereka yang terhad, dengan menggunakan strategi yang cetek dan menyokong tujuan mudah semua (Dweck, 1999; Erdley, Kain, Loomis, Dumas-Hines, & Dweck, 1997).
Kecerdikan intelektual berkait dengan jantina, iaitu anak perempuan cenderung untuk mengadaptasikan kecerdikan, yang mempengaruhi tujuan pilihan dibuat. Mereka cenderung menghindari tentangan, memiliki harapan yang lebih terhad kejayaan dari rakan-rakan lelaki mereka, dan untuk kegagalan kurangnya kemampuan mereka sendiri. Kegagalan mungkin akan diikuti dengan merosot prestasi dan kecenderungan meningkat terhadap ketidakupayaan yang dipelajari dan tahap umumnya lebih rendah daripada harga diri (Eccles, Wigfield, Harold, & Blumenfeld, 1993; Stetsenko, Little, Grasshof, & Oettingen, 2000). Seorang individu konsepsi tentang kecerdasan tentunya mempunyai pengaruh kuat pada pencapaian prestasi, baik dari segi kecenderungan untuk belajar dan hasil yang telah dicapai. Pelajar yang melihat kemampuan dan prestasi relatif tetap cenderung tertumpu pada prestasi, dan ada kemungkinan untuk jatuh kembali pada strategi yang cetek dalam rangka untuk menyelesaikan tugas. Pelajar yang percaya pada kecerdasan intelektual dan pencapaian akademik menunjukkan kecenderungan yang lebih besar untuk belajar dalam jangka masa panjang.

No comments:

Post a Comment