About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Thursday, February 17, 2011

Personality and Learning Styles of Gifted Children

Article 2 : Perfectionism in Gifted Children

Perfeksionisme merupakan antara ciri personaliti kanak-kanak pintar. Ibubapa, guru, dan penyelidik semua mempunyai pengertian yang berbeza tentang konstruk kesempurnaan dan sejauh mana itu berbahaya bagi konsep-diri kanak-kanak pintar dan tahap pencapaian mereka. Bila perfeksionisme difahami sebagai kebanggaan dalam pekerjaan seseorang dan mengupayakan yang terbaik, itu boleh menjadi motivasi adaptif bagi individu berbakat untuk mengejar tujuan mereka. Selalunya kesempurnaan juga terdiri dari kecenderungan maladaptif, seperti terlalu menyalahkan diri, penangguhan, mengelakkan cabaran, dan generalisasi yang melebihi kegagalan. Keperluan untuk kesempurnaan juga boleh menyebabkan kebimbangan, depresi, dan kesulitan membentuk hubungan yang baik.

Individu berbakat dengan kecenderungan perfeksionis mungkin mengalami beberapa hasil negatif, ibubapa dan guru perlu lebih memahami akar dari kesempurnaan dan strategi untuk membantu anak-anak ini mengatasinya. Tempat untuk memulakan adalah dengan mempertimbangkan aspek yang berbeza dari kesempurnaan. Dalam kajian dengan pelajar pintar, telah menyemak dua jenis kesempurnaan diserlahkan dalam Paul Hewitt dan Gordon Flett's Multidimensional Model Perfeksionisme. Model ini mendefinisikan kesempurnaan dalam hal asal piawaian, melakukan standard untuk kesempurnaan berasal dari dalam (kesempurnaan self-oriented) individu atau apakah seorang individu merasa bahawa orang lain telah meletakkan standard yang tinggi untuk prestasi pada mereka (sosial ditentukan perfeksionisme)? Kedua-dua dimensi kesempurnaan masing-masing dibangunkan sebagai akibat daripada pengaruh yang berbeza, dan mereka juga memastikan strategi yang berbeza untuk campur tangan.

No comments:

Post a Comment