About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Wednesday, February 2, 2011

Giftedness in Early Childhood

Article 2 : Perkembangan Kanak-kanak Pintar Cerdas Berbakat-Siri 2

Penyelidikan intensif oleh saintis sosial di luar negara mendapati bahawa ciri utama kepintar-cerdasan akan mula kelihatan di peringkat pendidikan pra-formal iaitu dari waktu kelahiran hingga umur enam tahun. Kerana inilah di negara maju seperti Amerika Syarikat dan Russia, pendidikan pra-formal amat diberatkan.
Rakyat di negara itu percaya mereka perlu membuat pelaburan yang banyak dalam pendidikan pra-formal demi melahirkan lebih ramai kanak-kanak yang pintar, cerdas serta berbakat besar. Malah, ada tabika dan tadika di negara berkenaan yang berkepakaran dalam mengenal-pasti serta melatih kanak-kanak pintar cerdas!
Terdapat enam ciri utama kepintar-cerdasan yang boleh diambil sebagai kayu pengukur untuk mencari kanak-kanak yang pintar, cerdas dan berbakat di peringkat pendidikan pra-formal. Mereka selalunya menunjukkan pencapaian yang luar biasa di tabika dan tadika dalam salah satu atau kombinasi ciri utama berikut.

Pertama: Kebolehan intelektual am
Ciri pertama adalah kebolehan intelektual am, yang lahir tanpa disedari oleh ibubapa dan guru pra-sekolah atau terbit melalui galakan dan latihan yang diberikan oleh mereka. Kebolehan intelektual am ini lazimnya mempunyai tahap kemajuan antara empat hingga lima tahun mental ke hadapan atau mungkin mencapai hingga sepuluh tahun mental, walaupun umur fizikal kanak-kanak berkenaan hanya di tahap lima atau enam tahun.
Sebagai contoh, seorang anak kecil yang berumur lima tahun mengetahui banyak perkara tentang fakta sains, geografi, sejarah dan sebagainya walaupun dia tidak didedahkan secara meluas kepada subjek berkenaan. Pengetahuan am yang banyak ini kadangkala boleh menandingi atau melepasi kemampuan orang dewasa, lebih-lebih lagi jika ia bersesuaian dengan minat semulajadi kanak-kanak terbabit.

Kedua: Kecenderungan akademik khusus
Ia juga berkait rapat dengan ciri kedua untuk mengenalpasti kanak-kanak pintar cerdas iaitu mereka yang mempunyai kecenderungan akademik yang khusus walaupun pada umur fizikal setahun jagung. Kanak-kanak lazimnya masih belum membuat pengkhususan minat mereka di peringkat pra-formal.
Oleh itu, sukatan pendidikan di peringkat pra-formal memberikan banyak ruang serta kebebasan tanpa sekatan dan tekanan. Sebagai contoh, kanak-kanak di tadika diajar bagaimana untuk melukis dengan bebas, menyanyi atau menari dalam gerak kerja aktif, disamping peluang untuk mereka belajar membaca, menulis dan mengira di tahap asas.
Diharapkan mereka akan mula menunjukkan minat dan bakat semulajadi apabila mereka masuk ke sekolah rendah atau menengah. Tetapi bakat dan minat kanak-kanak pintar cerdas akan mula menyerlah walaupun umur mereka masih di antara empat hingga enam tahun kerana kebolehan untuk memberi fokus kepada sesuatu subjek atau cabang ilmu.

Ketiga: Pemikiran kreatif-produktif
Ciri ketiga pula adalah corak pemikiran yang kreatif dan produktif. Kerana minda kanak-kanak biasa masih belum boleh memberi fokus dan tumpuan kepada sesuatu perkara, agak sukar untuk mereka lari dari pemikiran linear dan konvergen. Contohnya, untuk setiap masalah yang diberi mereka hanya boleh berfikir tentang satu jalan penyelesaian, walaupun ada banyak cara untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Kanak-kanak pintar cerdas pula boleh membuat penilaian pelbagai satah (apa yang saya gelar ‘multi-axes reasoning’) iaitu suatu corak pemikiran yang membantu otak melihat sesuatu keadaan atau situasi dari pelbagai dimensi dan sudut, walaupun mereka tidak menerima latihan spesifik dari ibu, bapa atau guru pra-sekolah.

Sebagai rumusan, ciri utama kepintar-cerdasan amat berkait-rapat antara satu sama lain dan semua ciri ini lahir secara semulajadi dalam diri kanak-kanak. Sayangnya, hanya sebilangan kecil yang benar-benar menjadi pintar cerdas apabila mereka mampu membangunkan potensi diri melangkaui umur fizikal mereka.
Pada masa yang sama kanak-kanak biasa sebenarnya boleh dilatih untuk menambah tahap intelektual am, dipaksa membuat pengkhususan cabang ilmu atau diajar untuk berfikir secara kreatif dan produktif agar mereka boleh mula menunjukkan ciri kepintar-cerdasan. Bagaimanapun usaha dorongan dan sokongan ini perlu dilakukan dengan amat berhati-hati agar mereka tidak pula marah dan membenci proses pendidikan pra-formal.

No comments:

Post a Comment