About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Friday, January 7, 2011

Creativity, Thinking Skills for the Gifted

Article 1 : Creativity in Gifted Children

Anak berbakat mempunyai kebolehan daya kreativiti. Penting untuk mengekalkan bakat kreativiti dengan memberikan interaksi yang sesuai dan bermotivasi. Guru harus memerhatikan setiap kanak-kanak pintar ini untuk mengembangkan kreativiti mereka mengikut keperluan mereka.

Bagaimana Mengenalpasti Kreativiti Pada Anak Berbakat

Kreativiti adalah aset berharga yang dimiliki oleh anak-anak berbakat. Kreativiti dinyatakan dalam bentuk kemahiran berimaginasi. Tidak ada yang mengatakan anak-anak pintar akan hal-hal yang mereka pilih sendiri; satu idea mengarah ke yang lain. Anak pintar mengembangkan idea-idea mereka sendiri, tanpa meniru daripada orang lain. Kepentingan anak berbakat sangat terfokus pada pencapaian dengan tujuan untuk menyelesaikan tugas yang diberikan kepada mereka.
  • Anak berbakat sangat ingin tahu dan bersedia untuk menjelajah idea-idea baru untuk mencipta hal-hal baru mereka sendiri. Berfikiran kreatif digambarkan oleh anak-anak berbakat dengan menghasilkan idea-idea baru sebagai respon dengan idea asas atau tema.
  • Kreativiti kanak-kanak berbakat digambarkan daripada imaginasi dan khayalan. Anak berbakat dengan daya kreatif mempunyai dugaan yang baik tentang pendekatan yang berlainan dan mereka tidak ragu untuk bertanya 'bagaimana jika'.
  • Anak berbakat dengan kemampuan berfikiran kreatif memiliki kemampuan untuk mengembangkan hubungan di antara idea-idea yang tidak berkaitan dan objek.
Brainstorming adalah suatu teknik yang berkesan yang boleh digunakan oleh guru untuk meningkatkan daya kreatif di kalangan kanak-kanak berbakat.
  • untuk mengajar nombor daripada 1 hingga 50 di kelas anda. Ini mungkin membosankan untuk kanak berbakat artistik yang sudah tahu itu. Untuk meningkatkan kemahiran artistik kreatif dan mencipta / nya minatnya di kelas, anda harus memberikan kepadanya / projek seni yang melibatkan angka seperti membuat rekabentuk keluar daripada nombor dan kemudian mewarnai mereka dengan warna yang berlainan, atau anda boleh memberitahu dia untuk menggambar bentuk haiwan yang berlainan atau burung menggunakan nombor yang berlainan. Kegiatan ini akan membantu kanak untuk mengembangkan bakat kreatif dalam pelbagai arah.
Anak berbakat yang tertarik dalam Khayalan.
  • Jadi untuk menjelajah daya kreatif mereka, memilih tema khayalan seperti membiarkan mereka menjadi burung selama satu hari, rama-rama yang lain dll.Katakan hari kanak-kanak berbakat untuk mencipta puisi, lagu-lagu tentang watak khayalan mereka. Juga meminta kanak-kanak berbakat untuk mengumpul maklumat tentang perilaku watak mereka bermain, jalan makan, tidur dll untuk memahami pengetahuan penuh tentang hal itu.

No comments:

Post a Comment