About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Saturday, February 5, 2011

Conceptions of Intelligence

Article 3 : Self-esteem and School Achievement

Harga diri merupakan aspek asas dari pengalaman seseorang dan kualiti hidup (Crocker & Wolfe, 2001). Penilaian diri yang positif merupakan aspek penting dalam kehidupan seseorang, kesejahteraan awam dan tahap adaptasi terhadap konteks sosial, serta faktor yang kuat dalam melindungi terhadap risiko psiko-sosial di masa remaja (Forzi & Tidak, 2003).
Harga diri, secara tradisional dilihat sebagai satu dimensi membina sesuai dengan komponen evaluatif dari diri (Rosenberg, 1979), muncul precociously ketika anak-anak sejak awal diperlukan untuk mengesahkan penilaian diri membandingkannya dengan prestasi sebenar pelbagai tugas. Selain itu, proses perbandingan dan rundingan antara persepsi diri dan diri ideal menyatakan kepentingan baru selama masa remaja mereka kerana pekerjaan semakin pelbagai dan pembangunan dan perubahan psiko-fizikal akan terjadi (Bracken, 1992; D'Urso, Spagnolo, & Quaranta, 2000). Banyak perbezaan telah dicatat antara harga diri lelaki dan perempuan selama masa remaja kerana mereka cenderung mengikuti stereotaip jantina. Secara khusus, harga diri seorang lelaki akan lebih dipengaruhi oleh tujuan-tujuan yang berkaitan dengan kemandirian dan autonomi, sedangkan perempuan harga diri adalah lebih dekat ditakrifkan oleh tujuan dengan sensitiviti dan saling kebergantungan (Cross & Madson, 1997).
Secara umum, harga diri yang tinggi akan dikaitkan dengan konsep-konsep peribadi lebih berorientasikan tambahan menjelang akhir dari kontinum, untuk melihat diri sendiri sebagai aktif dan yang mampu mendorong perubahan melalui usaha, dan menentukan tujuan yang melibatkan pembelajaran yang baharu. Sebaliknya, keperluan untuk pengesahan berterusan dari pandangan seseorang tentang diri sendiri, ditambah dengan metafsirkan cabaran sebagai ancaman terhadap harga diri, dan bertindak balas terhadap kegagalan dengan menurunkan harga diri, semuanya sering terjadi pada mata pelajaran yang cenderung lebih ke arah pandangan statik perisikan (Alesi, 2003; Pepi & Alesi, 2002). Hubungan antara harga diri dan pencapaian akademik telah didokumentasikan dalam kesusasteraan. Sedangkan harga diri adalah sangat dipengaruhi oleh hasil yang dicapai dan apresiasi yang ditunjukkan oleh orang lain dari sekolah rendah, itu juga merupakan ramalan yang baik dari kejayaan akademik. Memadai melalui harga diri adalah berkaitan dengan keupayaan untuk menghadapi tugas akademik dengan menggunakan kaedah belajar berkesan dan secara aktif menyertai dalam proses pembelajaran, baik yang terlibat dalam mencapai tujuan yang telah ditetapkan (Vermigli, Travaglia, Alcini, & Galluccio, 2001; Crocker, Luhtanen, Cooper, & Bouvrette, 2003).

No comments:

Post a Comment