About Me...

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Wednesday, January 19, 2011

Appropriate Curriculum for the Talented Learner

Article 1 : Curriculum Differentiation

PEMBEZAAN KURIKULUM adalah istilah luas merujuk pada keperluan untuk persekitaran pengajaran pelajar dan amalan untuk mencipta pengalaman belajar yang berbeza untuk pelajar yang pintar cerdas. Keirouz (1993) menyarankan beberapa prosedur untuk pelajar pintar cerdas meliputi:
  1. memansuhkan bahan yang sudah dikuasai dari kurikulum yang sedia ada,
  2. menambah kandungan baru, proses, atau produk daripada kurikulum yang sedia ada,
  3. memperluaskan kurikulum yang ada untuk memberikan kegiatan pengayaan,
  4. memberikan tugas kursus untuk pelajar dapat pada usia lebih muda/ awal, dan
  5. menulis unit baru atau program yang memenuhi keperluan pelajar pintar cerdas.
Kurikulum pembezaan Model Maker (Maker 1982a, 1982b, 1986) menunjukkan kurikulum yang perlu dibezakan dari segi:
  1. Persekitaran belajar : Tujuannya adalah untuk mencipta persekitaran belajar yang mendorong pelajar untuk melibatkan kemampuan mereka semaksima mungkin, termasuk mengambil risiko dan membina pengetahuan dan kemahiran dalam apa yang mereka anggap sebagai persekitaran yang selamat dan fleksibel.
  2. Pengubahsuaian Isi : Tujuannya adalah untuk menghapuskan apa yang telah dipelajari, dan menggunakan kemampuan pelajar untuk membina pangkalan pengetahuan lebih luas, lebih pelbagai dan cekap serta terancang.
  3. Proses pengubahsuaian : Tujuannya adalah untuk meningkatkan kreativiti dan kemahiran kognitif pelajar pada tahap yang lebih tinggi, dan menggalakkan penggunaan pengetahuan pelajar sudah menguasai secara lebih produktif.
  4. Produk pengubahsuaian : Tujuannya adalah untuk memudahkan peluang bagi pelajar berbakat untuk menghasilkan suatu produk yang mencerminkan potensi mereka.

No comments:

Post a Comment